دندان های قدامی و خلفی کدامند؟

دندانها با توجه به موقعیت قرار گرفتن شان در فک، شکل های مختلف و مخصوص به خودشان را دارند، برای مثال دندانهای ردیف عقب که با آنها دندان های آسیاب یا خلفی نیز می گویند، دارای سطوحی جونده با برامدگی و شیار می باشند، این دندان ها وظیفه‌شان جویدن غذا و آسیاب کردن آن می باشد، دندانهای ردیف جلو که به آنها دندان‌های قدامی نیز می گویند، دندان هایی با لبه تیز هستند که وظیفه آنها برش غذاها و خوراکی ها می باشد.

اگر انسان دقت داشته باشد و توجه کند خواهد دید که دندان ها از نظر قرارگیری در دهان دارای یک نظم خاص می باشند، این نظم زیبا را در هر فک میتوان مشاهده کرد، همچنین روابط دو فک نیز دارای نظم خاصی می باشند، البته ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلف دارای مشکلات فکی باشند، چنانچه فردی مشکل فکی داشته باشد و این نظم و ترتیب قرارگیری دندان‌های دو فک دچار مشکل شوند، حتماً لازم است درمان های دندانپزشکی صورت گیرد.

همانطور که در بالا اشاره شد دندان های آسیاب برای آسیاب و له کردن خوراکی ها استفاده می شود، دندان های آسیاب فک بالا سه کاناله هستند، در حالی که دندان های آسیاب فک پایین دارای دو کانال می باشند، افراد بزرگسال در مجموع دوازده دندان آسیاب دارند، از این ۱۲ دندان ۶ عدد آنها در فک پایین و ۶ عدد آن ها در فک بالا قرار دارد. همچنین لازم است توجه داشته باشید که هرچه سطح جونده دندان ها عمیق تر باشد، ضریب پوسیدگی دندان ها نیز بیشتر می شود، زیرا دسترسی به تمیز کردن این نواحی در چنین وضعیتی کمی مشکل می شود، برای پیشگیری از مشکلات پوسیدگی این دندانها می توانید به دندان پزشکی مراجعه کنید. می توانید ویدیو نحوه ترمیم دندان آسیاب پوسیده را مشاهده کنید.

دندان های ردیف جلو که به آنها دندان پیش نیز می گویند فقط دارای یک کانال می باشند، هر فرد ۸ دندان پیش دارد، ۴ عدد از این دندان ها در فک بالا و ۴ عدد در فک پایین هستند.

فهرست