ارتودنسی متحرک چیست؟

پلاک های متحرک ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های ساده صورت, فک و دندان های بالا و پایین استفاده می شود.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک دندان, نوعی از درمان های ارتودنسی است, که در آن از پلاک های متحرک استفاده می شود. این پلاک ها می توانند به تنهایی یا به صورت همراه با ارتودنسی ثابت برای فک بالا یا پایین استفاده شوند. پلاک های متحرک ارتودنسی توسط خود فرد می تواند داخل دهان قرار بگیرد و از دهان خارج شود. به دلیل اینکه این روش از ارتودنسی توسط خود فرد قابل حرکت است ، این روش ارتودنسی متحرک نام دارد.

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک شامل ۲ دسته کلی می شود:

یک گروه عبارتند از پلاک های متحرک ساده برای حرکات جزئی دندان ها و گروه دیگر شامل پلاک های متحرکی می باشد که برای رفع ناهنجاری های فکی مانند عقب بودن فک, پایین یا بالا فک به کار می رود.

مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک

۱- در هنگام غذا خوردن, ورزش, انجام مراقبت های بهداشتی دهان و دندان و موارد دیگر می توان آن ها را به راحتی از دهان خارج کرد.

۲- دو ساعت می‌توان آن ها را از دهان خارج کرد. توصیه می شود از آن ها ۲ ساعت در طول شبانه روز استفاده شود.

۳- طراحی های پیشرفته در آن ها باعث می شود که استفاده از این بریس متحرک دندان بسیار راحت باشد.

۴- ارتودنسی متحرک طوری طراحی شده اند که می توان آن ها را به آسانی تمیز کرد.

۵- طرح های جدید همرنگ دندان به سختی در دهان قابل ‌تشخیص می باشند.

۶- استفاده از ارتودنسی متحرک روشی مقرون به صرفه است.

معایب ارتودنسی متحرک

بریس های ارتودنسی به خصوص در چند روز یا چند هفته اول بعد از قرار دادن آنها به راحتی در دهان جابجا می‌شوند, به طوری که ممکن است مجبور بشوید آن ها را از دهان خارج کنید و دوباره کار بگذارید.

این بریس ها برای جابجایی های محدود دندان ها مفید هستند, مانند دندان هایی که کج هستند. جابجایی هایی که نیاز به اعمال فشار بیشتر دارند لازم است با کمک ارتودنسی ثابت انجام شوند.

برای جابجایی های چندگانه دندان های فرد متناسب نیستند.

انجام آن مستلزم وجود یک دندانپزشک متخصص متبحر است.

بر صحبت کردن و کلام فرد تأثیر می‌گذارند.

بریس های متحرک ردیف پایین به سختی قابل تحمل می باشند. زیرا معمولاً به درستی ساخته نمی شوند.

عکس های ارتودنسی متحرک 

فیلم ارتودنسی متحرک “برای مشاهده ویدیوهای بیشتر اینجا کلیک کنید”

قیمت ارتودنسی متحرک

هزینه و تعرفه استفاده از ارتودنسی متحرک شامل ابزارهای مورد استفاده, تمام جلسات ملاقات با متخصص ارتودنسی (شامل جلسات ملاقات اورژانسی), جلسات ملاقات بعد از درمان, هزینه استفاده از نگهدارنده های ثابت و متحرک و نیز هزینه های مربوط به تهیه بسته های مراقبت از بهداشت دهان است. برای اطلاع از قیمت ها به دندانپزشکی هروی مراجعه کنید.

سوالات ارتودنسی متحرک 

۱- طوب درمان ارتودنسی متحرک چند ماه است؟

طول دوره درمان این روش از ارتودنسی در بین افراد مختلف متفاوت می باشد, مدت زمان لازم برای معالجه دندان ها با ارتودنسی متحرک ۶ الی ۳۰ ماه است. البته توجه داشته باشید که تعیین زمان دقیق درمان, به پیچیدگی درمان توسط متخصص ارتودنسی نیز بستگی دارد. مدت زمان دقیق برای درمان هر بیمار در اولین ملاقات بیمار با متخصص ارتودنسی تخمین زده می شود.

۲- درد و ناراحتی در ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک بعد از اینکه تنظیمات اولیه انجام بشود و پلاک های ارتودنسی در جای خود قرار بگیرند, ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. البته این درد و ناراحتی طبیعی است و به زودی با توصیه های دندانپزشک برطرف می شود.

فهرست