چگونه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم؟

ما تمایل داریم بهداشت را از همه جوانب رعایت کنیم، اما در بسیاری از مواقع به بهداشت دهان و دندان زیاد توجه نمیکنیم. برای حفظ سلامت دهان و دندان ، لازم است به خاطر داشته باشید که داشتن عادت روزانه صحیح برایمان ضروری است.

حتی یک عادت کوچک جهت تمیز کردن دندان، به جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها کمک میکند که می تواند به شدت روی دندان ها و زبان ، کام و حتی لثه تأثیر بگذارد.

چرا تمیز کردن روزانه دندان ها مهم است؟

دندان ها باید سه بار در روز ، بعد از هر وعده غذایی مسواک زده شوند. اگرچه لازم است دقیق ترین مسواک زدن در شب قبل از خواب انجام شود .

پلاک باکتریایی به دندان چسبیده است و شستشوی دهان برای از بین بردن آن کافی نخواهد بود. برای این کار لازم است که مسواک زدن بهع طور صحیحی انجام شود و در امور روزمره بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان را قرار دهید.

پلاک باکتریایی اگرچه ممکن است نامرئی به نظر برسد ، اما در صورت عدم بهداشت دهان و دندان بیشتر آشکار می شود .

باکتری هایی که در صورت عدم تمیز کردن صحیح در دهان جمع می شوند ، می توانند از گونه های مختلف باشند ، اما بسته به اینکه کدام یک غالب است ، نتایج بسیار متفاوت خواهد بود:

اگر باکتریها با متابولیزه کردن قندها ، مواد اساسی ایجاد کنند که باعث التهاب و از بین رفتن پریودنتیم می شود ، در نتیجه باعث بیماری پریودنتال می شوند.
اگر این نوع باکتری، غالب باشد که با متابولیزه کردن قندها اسیدها را تولید می کنند ، نتیجه نهایی پوسیدگی خواهد بود.

جهت بهداشت دندانها، استفاده از مسواک مناسب لازم است و هر سه ماه یکبار آن را تغییر دهید. به طور معمول ، استفاده از مسواک با موهای معمولی توصیه می شود ، اگرچه در بعضی موارد ، مثلا بیمارانی که دارای حساسیت دندان هستند ، بهتر است از یک مسواک با برس نرم استفاده شود تا باعث اذیت لثه نشود.

تکنیک مسواک زدن مهم و ضروری است

برای اینکه تا حد امکان پلاک باکتریایی و مواد غذایی باقی مانده را از بین ببریم، انجام یک روش صحیح، ضروری است. بنابراین ، ما باید یک سری نکات را در نظر بگیریم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، تمیز کردن دهان باید بعد از هر وعده غذایی ، حداقل سه بار در روز انجام شود. حال در ادامه روش مسواک زدن را به شما میگوییم :

سر مسواک را در حالت افقی و با شیب ۴۵ درجه روی دندان قرار دهید.

مسواک زدن را با حرکات عمودی (از بالا به پایین) و برعکس انجام دهید. اگر دندان را با حرکات افقی مسواک بزنید، به لثه صدمه می زنید و خطر جمع شدن آن را هم در پی خواهد داشت.

این مراحل را با فک پایین تکرار کنید .

همچنین تمیز کردن صحیح زبان از جلو به پشت، نیز ضروری خواهد بود زیرا بسیاری از باکتری ها نیز در این ناحیه جمع می شوند.

اگر خونریزی لثه با مسواک زدن دندان هایتان رخ می دهد ، برای اطلاع از یک بیماری احتمالی پریودنتال مانند لثه یا پریودنتیت با یک دندانپزشک مشورت کنید .

بهداشت دهان خود را با نخ دندان افزایش دهید : 

بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن به پایان نمی رسد. برای دستیابی به نظافت مطلوب ، نخ دندان و شستشو لازم خواهد بود. همانطور که می دانیم با استفاده از مسواک نمی توانیم به نواحی بین دندانی دسترسی داشته باشیم، بنابراین لازم است نخ دندان را از این مناطق عبور دهید.

برای استفاده صحیح از نخ دندان ، حدود ۴۵ سانتی متر نخ را برش داده و آن را در اطراف انگشتان خود بپیچید و حدود ۵ سانتی متر بگذارید تا از آن استفاده شود . نخ را بین دو انگشت شست و اشاره خود نگه دارید و فاصله بین دندان های خود را تمیز کنید.

این امر باعث می شود که هیچ غذایی در دهان شما نماند  و از تشکیل حفره ها یا تجمع مواد غذایی که می تواند بر لثه ها تأثیر منفی بگذارد ، جلوگیری شود. همچنین شما می توانید از مسواک های بین دندانی نیز استفاده کنید ، که دسترسی به نظافت در این فضاها را تسهیل می کند.

برای از بین بردن کامل پلاک باکتریایی به صورت بهتر و عالی تر ، باید حداقل یک یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کرده تا آنها را به صورت حرفه ای تمیز کنند.

منبع مطلب: سایت doctortoledo

فهرست