طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر است یا بریج دندان؟

زمانی که یک دندانیکشیده می شود و یا می‌افتد، بهتر است که جای خالی آن دندان پر شود. روش صحیح و مناسب پر کردن جای خالی دندان تاثیر مهمی در زیبایی لبخند و همچنین تکلم و تغذیه بهتر دارد. در دندانپزشکی به ۲ روش می توان جایگزینی دندان را انجام داد. ۱- کاشت ایمپلنت دندان ۲- بریج یا همان پل دندان

با توجه به این مورد برای جایگزینی دندانی که از دست رفته است، نخستین موردی که باید بدانید تفاوت های بین بریج دندان و ایمپلنت دندان است.

سوال برخی از متقاضیان جایگزینی دندان از دست رفته این است: ایمپلنت یا بریج؟ قبلا در مطلبی در سایت دندانپزشکی شبانه روزی هروی درباره این مورد صحبت شده است, با این حال در این مطلب نیز توضیحات بیشتری ارائه می شود که امیدواریم مفید واقع شود.

یکی از عوامل مهم برای بسیاری از افراد در انتخاب ایمپلنت دندانی یا بریج دندانی می تواند مربوط دوام و طول عمر ایمپلنت یا بریج باشد. ایمپلنت های دندانی بادوام تر از بریج ها هستند و حتی ممکن است ایمپلنت دندان تا آخر عمر فرد سالم باقی بماند. همانطور که احتمالا می دانید و ما در بسیاری از مقالات گفته ایم پایه فلزی ایمپلنت از جنس تیتانیوم می باشد. این پایه تیتانومی به استخوان فک فرد جوش می خورد و به همین علت است که ایمپلنت ها مقاومت بسیار بالایی دارند.

درباره بریج ها گفته می شود که متوسط طول عمرشان تقریباً ۱۰ سال می باشد. به مرور زمان دندان های مجاوری که بریج به آن ها متصل می باشد دچار ساییدگی و استهلاک می شوند. این دندان ها مستعد پوسیدگی و بیماری لثه می باشند.

معمولا ایمپلنت بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان است. البته برای تصمیم گیری درباره جیاگزینی دندان از دست رفته عوامل متعددی باید در نظر گرفته شوند, مانند این مورد که آیا دندان سال ها پیش از دست رفته است یا به تازگی. دندانپزشک می تواند عوامل متعدد را بررسی کند و با توجه به شرایط موجود بهترین گزینه جایگزینی دندان از دست رفته را به بیمارش معرفی کند.

در گذشته و قبل از ورود ایمپلنت ها به دندانپزشکی، بریج های دندانی بهترین گزینه برای این مورد محسوب می شدند.

احتمالا می دانید که برای استفاده از بریج دندان لازم است دندان های مجاور تراشیده شده و آماده سازی بشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بریج های دندانپزشکی مطالعه مطلب ” بریج یا پل دندانی + دانستنی هایی درباره بریج دندانپزشکی ” توضیه می شود. اما در ایمپلنت های دندانی نیازی به تراش و استفاده از دندان های مجاور نمی باشد.

با این حال کاشت یک ایمپلنت تنها جایگزینی برای یک دندان است. اما بریج دندان می تواند جایگزین چند دندان باشد. اگر که دندان های کناری جای خالی و پرشدگی زیادی دارند و در آینده ممکن است نیاز به روکش داشته باشند، بریج می تواند گزینه خوبی باشد. اگر که مدت زیادی از افتادن دندان تان می گذرد، لثه و استخوان پیرامون آن تحلیل رفته و پس روی می کنند. در چنین شرایطی برای کاشت ایمپلنت دندانی باید یک جراحی دیگری قبل از کاشت ایمپلنت جهت بازسازی استخوان انجام بشود.

همچنین در ایمپلنت ها حفظ نظافت و بهداشت دهان آسان تر از بریج ها است. همانطور که می دانید بریج ها به دندان های مجاور چسبانیده می شوند. هر بریج دندان حداقل شامل سه روکش متصل به هم است. این طراحی بریج باعث دشوارتر مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن این ناحیه نیز می شود. به همین علت دقت بیشتری در رعایت بهداشت و مراقبت های خانگی برای بریج ها باید صورت بگیرد. به خصوص در زمان نخ دندان کشیدن باید زیر دندان مصنوعی به خوبی تمیز بشود. البته مسواک های مخصوصی برای بریج های دندانی طراحی شده اند که می توانید خریداری کنید.

از نظر زیبایی معمولا ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه محسوب می شود. چرا که این دندان مصنوعی (تاج ایمپلنت) که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد کاملاً مشابه دندان طبیعی می باشد و بافت لثه کاملا آن را احاطه می کند. همانطور که در بالا گفتیم, بهتر است دندانپزشک وضعیت دندان ها و لثه هایتان را بررسی کند و بعد از بررسی, بهترین گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته تان را برای شما معرفی کند.

فهرست