روکش تمام سرامیک دندان چیست و مناسب چه کسانی است؟

روکش دندان یا روکش دندانپزشکی نوعی از ترمیم های دندانپزشکی می باشد که بر روی قسمتی از دندان که بالای خط لثه قرار دارد توسط دندانپزشک چسبانده می شود. در ادامه از دندانپزشکی شبانه روزی هروی درباره روکش های تمام سرامیکی دندانی توضیحات بیشتری داده می شود؟

روکش تمام سرامیک دندان چیست؟

روکش های تمام سرامیک یا روکش های چینی از نوعی سرامیک دندانپزشکی به نام پورسلین ساخته می‌شوند.

از نظر کاربردی معمولا از این روکش های دندانی در شرایطی استفاده می‌شود که زیبایی دندان برای برخی افراد اهمیت بسیاری دارد. بنابراین بیشتر در دندان های ردیف جلو و دندان های نیش از این روکش ها استفاده می‌شود. البته این روکش ها فقط برای دندان های ردیف جلو نبوده و برای دندان‌های آسیاب کوچک و آسیاب بزرگ نیز می توان از این روکش های دندانپزشکی استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله روکش دندان آسیاب بزرگ و کوچک که اخیار در سایت دندانپزشکی شبانه روزی روی منتشر شد را مطالعه کنید.

گفته می شود اشکال اصلی روکش تمام سرامیکی دندان این است که در مقایسه با سایر روکش های دندان استحکام زیادی ندارند. اما لازم است توجه داشته باشید که استحکام و دوام روکش های تمام سرامیک دندان ها بسته به نوع سرامیک مورد استفاده و همچنین روش ساخت متفاوت می باشد.

این روکش ها مناسب چه افرادی است؟

این کدام نوع از روکش فردی مناسب است، با توجه به وضعیت دندان و نر دندانپزشک می تواند متفاوت باشد. اما در کل گفته می شود روکش های تمام سرامیکی می تواند برای افرادی که دندان ردیف جلویی شان آسیب دیده است و نیاز به ترمیم با کیفیت همرنگ و شبیه دندان دارد می تواند گزینه مناسبی باشد.

این روکش ها مناسب چه افرادی نیستند؟

گفته می شود جنس این روکش ها به گونه ای است که برای دندان های ردیف عقب و کسانی که مشکل دندان قروچه دارند مناسب نمی باشد.

انواع روکش تمام سرامیک دندان

در دندانپزشکی ۲ نوع روکش تمام سرامیک وجود دارد و البته هر یک از این ۲ روش مزایا و معایب خاص خود را دارد.

۱- روکش های کامپیوتری که از تراش یک بلوک سرامیک و به کمک دستگاه دیجیتالی (تکنولوژی کد / کم) ساخته می شوند.

۲- روکش های تمام سرامیک معمولی که به صورت دستی و توسط تکنسین ساخته می شوند

توجه داشته باشید که از نظر شکل ظاهری و زیبایی برخی از انواع این روکش های دندانی بسیار مشابه دندان های طبیعی می باشند. اما برخی دیگر از روکش‌ های دندانی هم رنگ دندانها نمی توانند کاملاً ظاهر دندان طبیعی را تقلید کنند. برای همین در انتخاب روکش دندان با دندانپزشک تان مشورت داشته باشید.

روکش های تمام سرامیک چه کاربردی دارند

  • مراقبت از دندان های ضعیف شده
  • اصلاح و تغییر رنگ دندان ها
  • زیبایی دندان ها
  • بازسازی دندان های آسیب دیده و شکسته شده

مراقبت از دندان و روکش

توجه داشته باشید که دندان زیرین روکش مانند سایر دندانها در معرض پوسیدگی قرار دارد، لذا برای مراقبت از روکش دندان تمام سرامیکی تان و مراقبت از سایر دندان ها، بهداشت دهان و دندانها ر ا بخوبی و درستی رعایت کنید.

فهرست