ارتودنسی سرامیکی چیست؟ + عکس

به استفاده از براکت های سرامیکی در درمان ارتودنسی به جای براکت های فلزی، ارتودنسی سرامیکی گفته می شود. ارتودنسی سرامیکی دندان نوعی از ارتودنسی ثابت می باشد که در این نوع از ارتودنسی از سیم های فلزی و براکت های سرامیکی استفاده می‌شود. از آنجایی که در روش ارتودنسی فلزی براکت ها کاملا بر روی دندان ها مشخص هستند برخی تمایل به استفاده از این نوع ارتودنسی را ندارند. از این رو براکت هایی با عملکرد مشابه ولی از جنس سرامیک طراحی شده تا به نیاز این افراد نیز پاسخ داده شود که به این نوع از ارتودنسی، ارتودنسی سرامیکی می گویند. بسیاری از بیماران به دلیل ظاهر بهتر این نوع از ارتودنسی از این روش برای درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند. میتوان از سیم های همرنگ دندان نیز برای دستیابی ظاهری بهترتر استفاده کرد.

از مزیت های این نوع از ارتودنسی ها نامرئی بودن آن ها است، اگر کسی دوست نداشته باشد دیگران متوجه دستگاه های ارتودنسی اش شوند می تواند از براکت های همرنگ دندان استفاده کند.

بریس های سرامیکی مانند بریس های فلزی هستند. اما در این نوع از ارتودنسی از براکت های شفاف نزدیک به رنگ دندان استفاده می شود. رنگ این براکت ها و حتی سیم های بکار رفته در این سیستم شفاف است. به عنوان مثال رنگ سیم ارتودنسی در این سیستم نقره ای یا متالیک است. توجه داشته باشید که همیشه نمی توان از براکت های سرامیکی برای دندان ها استفاده کرد. با توجه به شکننده بودن این براکت ها نسبت به براکت های فلزی، شاید برای تمامی دندان ها نتوان از این نوع از ارتودنسی ها استفاده کرد. پس یهتر است یک متخصص ارتودنسی وضعیت دندان هایتان را بررسی کند و بگوید که می توانید از ارتودنسی سرامیکی برای مرتب شدن دندان هایتان استفاده کنید یا خیر. برای مثال گفته می شود این نوع از براکت ها برای کودکان کوچک چندان مناسب نیستند و بیشتر در حیطه ارتودنسی برای بزرگسال مناسب می باشد.

توجه داشته باشید که براکت‌های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی آسیب پذیرتر می باشند و مستلزم مراقبت های بیشتری هستند و به دلیل ماهیت شکننده شان، همانطور که گفته شد برای کودکان توصیه نمی شود.

فهرست