پروتز دندان چیست؟ انواع پروتزهای دندانی را بشناسید

پروتزهای دندان در واقع همان دندان های مصنوعی هستند که بسیار شبیه به دندانهای طبیعی افراد می باشد و برای بازگرداندن عملکرد صحیح دندانهای آسیب دیده یا پوسیده و یا جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته و یا حتی جهت زیبایی بخشیدن به دندان‌های افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتزهای دندان ها دو نوع می باشند، پروتز ثابت و پروتز متحرک, ما در این بخش از دندانپزشکی هروی درباره هر دو نوع پروتز توضیحات لازم را ارائه می دهیم با ما همراه باشید:

پروتز ثابت چیست؟

پروتزهای ثابت دندانی پروتزهایی هستند که به صورت ثابت در دهان قرار گرفته و امکان بیرون آوردن آنها مگر با کمک دندانپزشک وجود ندارد. روکش های دندان پزشکی برای پل دندان, لمینت و ایمپلنت جزو پروتزهای ثابت می‌باشند.

روکش دندان

زمانی که دندانی بیش از حد آسیب دیده باشد یا پوسیده باشد و ساختار آن ضعیف شده باشد و نسج دندانی به شدت ضعیف شده باشد متخصص دندانپزشکی از روکش دندان استفاده میکند. +اطلاعات بیشتر

ایمپلنت های دندانی

کاشت ایمپلنت دندان امروزه یکی از کارآمدترین روشهای جایگزینی برای دندان از دست رفته می باشد. +اطلاعات بیشتر

لمینت های دندانی

در درمان های لمینت دندان یک لایه مخصوص از مواد مصنوعی دندانپزشکی بر روی دندان قرار میگیرد، لمینت دندان کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها مربوط به بخش دندانپزشکی زیبایی میشود. +اطلاعات بیشتر

بریج یا پل دندان

یکی دیگر از روش هایی که برای جایگزینی دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد پل دندان یا بریج دندان نام دارد, در روش پل دندان لازم است دندانهای مجاور نیز مقداری تراشیده بشوند. +اطلاعات بیشتر

پروتز متحرک چیست؟

پروتزهای متحرک نوع دیگری از پروتز ها می باشند که توسط خود فرد به راحتی در دهان قرار گرفته و یا از آن خارج می شوند، پروتزهای متحرک به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحاتی درباره هر دسته داده خواهد شد.

اوردنچر

برای کسانی که نیاز می باشد تمامی دندان ها را با استفاده از پایه ایمپلنت جایگزین کنیم از پروتز اوردنچر استفاده می کنیم. ثبات این نوع پروتز ها نسبت به پروتز های فاقد پایه ایمپلنتی بهتر است. +اطلاعات بیشتر

پروتز کامل

از پروتز های کامل برای زمانی استفاده می شود که تمامی دندانهای فرد از دست رفته باشند, پروتزهای ثابت به صورت یکپارچه به جای تمامی دندان ها در دهان قرار می گیرند. هزینه پروتز کامل نسبت به بسیاری از درمان‌های پروتزی دندانپزشکی پایین تر می باشد.

پروتز پارسیل

پروتزهای پارسیل یا همان پروتز های تکه ای در زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که فرد فقط تعدادی از دندان هایش را از دست داده باشد و تعدادی از دندان‌ها نیز در دهان باقی مانده باشند. در این روش درمانی معمولاً پروتز پارسیل به دندانهای طبیعی متصل می شود. این نوع پروتزها می توانند همرنگ دندان و یا از جنس فلز باشند.

درباره رشته پروتز دندان

دسته پروتزهای دندانی یکی از رشته های تخصصی دندان پزشکی می باشد.

این رشته دندانپزشکی در درمان و حل مشکلات مربوط به دهان و دندانها مانند رفع عیوب دندانی, ترمیم بافت های آسیب دیده دندانها, زیبایی ظاهر و سلامتی دندانها, بهبود عملکرد دهان و دندان, تشخیص و ارائه طرح درمان مناسب برای رفع مشکلات دهانی و دندانی نقش دارد.

فهرست