دندان قروچه چیست و چگونه درمان می شود؟

دندان قروچه یا سایش دندان ها به هم (به انگلیسی Bruxism) بیماری ای است که در بیشتر اوقات در وقت خواب رخ می دهد, البته در طول روز و به غیر از زمان خواب هم به صورت ساییدن یا کوبیدن دندانها در برخی از افراد دیده شده است.

علت و عوامل دندان قروچه

از دلایل ایجادکننده این بیماری می توان به ازدیاد فعالیت های عضلانی اشاره کرد که مسئول ایجاد بسیاری از ناراحتی های گیجگاهی و فکی می باشد.

همچنین از دیگر عوامل این بیماری می توان به تروما و اختلالات رشدی و بیماری های سیستمیک نیز اشاره کرد. بنابراین هر شخصی که مبتلا به یکی از اختلالات بالا شده باشد, می تواند مبتلا به بیماری و مشکل دندان قروچه نیز بشود.

البته یک عامل دیگر نیز در بروز مشکل دندان قروچه نقش دارد و موجب ازدیاد فعالیت عضلانی می شود, این عامل وضعیت هیجانی فرد مبتلا به دندان قروچه می باشد. فعالیت هیجانی هر شخصی با میزان شدت فشارهای روانی وارد به وی ارتباط دارد. به زبان ساده تر استرس های روانی موجب افزایش فعالیت عضلانی شده و این خود می تواند منشا فعالیت های عضلانی غیر ارادی مانند دندان قروچه بشود.

مضرات و آسیب های دندان قروچه

این بیماری و مشکل می تواند به از بین بردن مینای دندان و افزایش حساسیت و ترک خوردن دندان و حتی شکستگی دندان نیز منجر بشود. این مشکل در دندان های ردیف عقب نیز گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها آسیاب شده است.

همچنین علائیم دیگری نیز مانند سردرد, درد دندان, تحلیل لثه ها, لق شدن دندان, گردن درد, بی خوابی, زخم یا درد در قسمت گونه دهان, درد گوش, ایجاد صدا هنگام باز و بسته کردن فکو حساسیت شدید دندانها و دندانه دار شدن زبان می تواند از علل دندان قروچه باشد.

راه درمان دندان قروچه چیست؟

محافظ دندان ها یا گارد دهانی یک وسیله پلاستیکی می باشد که از سوی دندانپزشک متخصص ساخته می شود. این وسیله پلاستیکی روی دندان های فرد مبتلا به این بیماری  قرار می گیرد و از دندان ها در مقابل سایش و آسیب محافظت می کند.

می توان گفت در بسیاری از موارد دندان قروچه با همین محافظ های دندانی رفع می شود, البته توجه داشته باشید که محافظ دهان و دندان این بیماری را درمان نمی کندو  فقط از صدمه به دندان ها و مفصل فکی گیجگاهی جلوگیری می کند.

همچنین کنترل استرس و درمان استرس و اضطراب یکی از درمان های مهم در دندان قروچه می باشد, بنابراین یکی از راهکار مهم درمانی کاهش و رفع استرس و اضطراب قبل از به خواب رفتن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست