عوارض از دست دادن دندان (بی دندانی) چیست؟

در اینجا چند عواقب و عوارض احتمالی وجود دارد که ممکن است در نتیجه از دست دادن دندان با آن مواجه شوید:

  1. از دست دادن و تحلیل استخوان فک: یکی از مشکلات مهم مربوط به از دست دادن دندان، از دست دادن استخوان فک سالم فرد است. دندان‌ها به فرد اجازه می‌دهند تا غذا را برش بزنند، گاز بگیرند و بجوند (اندازه ذرات را برای بلع کوچکتر کنند)، برای دندان های سالم نیاز به استخوان فک سالم است و دندانها استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد. اگر دندان های از دست رفته خود را درمان نکنید، استخوان فک شما به مرور زمان تحلیل می رود. به طور مشابه، هر عضو دیگری از بدن که عملکرد خود را از دست داده است. آن قسمت ضعیف می شود یا از بین می رود و در صورت عدم استفاده کوچکتر تر می شود. یکی از عوارض بی دندانی این است که با گذشت زمان ارتفاع استخوان کوچک شده و استخوان فک تخلیل می رود.
  2. پوسیدگی دندان: از دست دادن دندان ها می تواند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوارتر کند و در نتیجه پلاک تشکیل شود که منجر به بیماری لثه، پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن دندان می شود. حتی با استفاده از مسواک برقی مناسب و کمک دندانپزشکی، حذف پلاک همچنان در بهترین حالت دشوار است.
  3. مشکل جویدن: جویدن غذا یکی از مشکلات عمده دندان های آسیاب از دست رفته است. جویدن مواد غذایی سفت مانند آجیل یا لقمه ها در صورت بی دندانی ممکن است دشوار شود. به همین ترتیب، از دست دادن دندان جلو یا ثنایا می تواند گاز گرفتن غذا را بسیار دشوار کند. هرچه تعداد دندان های شما کمتر باشد، بیشتر روی دندان های باقی مانده حساب می کنید و اساساً از دندان های باقی مانده بیش از حد استفاده می کنید. هنگامی که از یک دندان خواسته می شود کار چندین دندان از دست رفته را انجام دهد، ممکن است دچار ساییدگی و مشکلات دیگر شود.
  4. سردردهای مزمن: مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) فک را به جمجمه متصل می کند که به جویدن غذا کمک می کند. هنگامی که شما یک دندان از دست رفته دارید، الگوی گاز گرفتن غذا می تواند تغییر کند و باعث یک واکنش زنجیره ای شود که می تواند منجر به سردرد اغلب شدید و پایدار، بیماری غیر اختصاصی لثه یا از دست دادن دندان اضافی در صورت عدم درمان شود. سایر اختلالات TMJ شامل گوش درد، یا صدای کلیک کردن فک است.
  5. رژیم غذایی را محدود می کند: از دست دادن دندان جویدن محصولاتی مانند میوه های تازه، غلات کامل و گوشت بدون چربی را دشوار می کند. با انتخاب محدود غذا، بدن شما شروع به کمبود تغذیه مناسب می کند و این می تواند منجر به سلامت ضعیف شود.
  6. از دست دادن اعتماد به نفس: با از دست دادن دندان ها، ممکن است اعتماد به نفس خود را برای بیرون رفتن و معاشرت از دست بدهید. از دست دادن دندان ها همچنین بر الگوهای گفتاری شما تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست