بریج یا پل دندانی + دانستنی هایی درباره بریج دندانپزشکی

بریج دندان یا همان پل دندان، پروتزی مصنوعی برای دندان می باشد که برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته و رفع مشکل بی دندانی استفاده می شود. با اینکه بریج دندانی معمولا جایگزین یک دندان از دست رفته می باشد، اما شامل ۳ بخش مجزا و متصل به یکدیگر است. این سه بخش عبارتند از ۲ روکش دندانی در طرفین و ۱ دندان مصنوعی در وسط که جای خالی دندان از دست رفته را پر می‌کند. به همین دلیل است که به بریج ها به آن یونیت سه واحدی نیز می گویند. در این بخش از دندانپزشکی شبانه روزی هروی توضیحاتی درباره بریج های دندانی داده می شود, و همچنین مقالاتی برای مطالعه پیشنهاد می شود که امیدواریم برای شما مفید باشند.

دوام بریج یا پل دندانی چقدر است؟

عوامل زیادی در تعیین موفقیت بریج موثر می باشند. در کل بریج های مریلند دوام کمتری دارند, و این به این علت می باشد که کمترین میزان تراش و آماده سازی دندان در این بریج ها (بریج مریلند) انجام می شود. اگر چه در بریج های مریلند محافظت بیشتری از ساختار دندان می شود اما از طرفی تمامی بریج به قدرت چسب باله های بریج به سطح دندان تان اتکا دارد.

اگر چسب باله بریج جدا شود چندان جای نگرانی نیست و دندانپزشک می تواند دوباره آن را بچسباند, اما باید توجه داشت که مدت زمانی که بریج دوام می آورد احتمالا به اندازه قبل نباشد. در صورت لزوم با توصیه دندانپزشک و موافقت متقاضی بریج دندانی می توان بعد از جدا شدن چسب رزین، از سایر بریج های دندانپزشکی استفاده کرد.

گفته می شود که بریج های کاملا ثابت و بریج ثابت – متحرک بیشترین طول عمر را در بین بریج های دندانی دارند و نتایج آنها بلند مدت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله بهترین نوع بریج دندان کدام است؟ را مطالعه فرمایید.

عصب کشی شدن دندان های اباتمنت

چنانچه یکی از دندان های پشتیبانی کننده بریج (دندان های اباتمنت) عصب کشی شده باشند، بهترین گزینه برای بریج یا پلی دندانی استفاده از روکش دندان می باشد. بنابراین در چنین وضعیت هایی از بریج های دندانی کاملا ثابت استفاده می شود. اگر دندان در درمان عصب کشی حاوی یک میله (پست) جهت استحکام و پشتیبانی بیشتر باشد، این دندان برای پشتیبانی بریج گزینه چندان مناسبی نمی باشد, چراکه میزان فشاری که بر روی بریج وارد می شود, خطر شکستگی دندان حاوی میله را بیشتر می کند. بنابراین ممکن است فرد دندانش را از دست بدهد. البته در در بسیاری از مواقع که گزینه های دندانپزشکی محدود می باشند ممکن است از این گزینه جهت رفع مشکل بی دندانی استفاده شود. همچنین اگر فردی عادت به هم فشردن دندان هایش یعنی مشکل دندان قروچه را دارد, که این مورد باعث فشار آمدن زیاد به دندانها می شود, بهتر است از این گزینه استفاده نشود. مطالعه مقاله برای دندان های جلویی و عقبی کدام بریج (پل دندان) مناسب تر است؟ پیشنهاد می شود.

دندان های اباتمنت کدام دندان ها هستند؟

به ۲ دندانی که در طرفین بریج (جای خالی دندان از دست رفته) قرار دارند و در زمان بریج روکش می‌شوند، دندان‌های اباتمنت یا همان دندان های پایه بریج می گویند. روکش های دندانی که در طرفین بریج قرار دارند (دندان های اباتمنت)، بر روی دندان های طبیعی فرد قرار می گیرند و در واقع به عنوان پایه ‌های پل دندان (بریج) عمل می‌کنند. در واقع این روکش ها دندان مصنوعی را که در بین شان قرار دارد را نگه‌ می دارند. همچنین به دندان مصنوعی که در میان ۲ روکش قرار دارد، پونتیک می گویند. لبته قبلا در مقاله ای با عنوان دندان های اباتمنت کدام دندان ها هستند؟ توضیحات کاملی درباره این دندان ها داده شده است. همچنین جنس این روکش ها معمولاً از پورسلین (روکش چینی) می باشد. همچنین با مشاهده تصویری که در ابتدای این مطلب درج شده است می توانید منظور از دندان های اباتمنت و بریج دندانی را بهتر متوجه شوید.

فهرست